El bo social elèctric o com les elèctriques no comparteixen ni les engrunes
El
dimecres 26 d’octubre, la Sala del Contenciós-Administratiu del Tribunal Suprem
va declarar inaplicable el règim de finançament del bo social establert en
l'article 45.4 de la Llei 24/2013, de 26 de
desembre, per resultar incompatible amb la Directiva
2009/72/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 13 de juliol de 2009, sobre
normes comunes per al mercat interior de l'electricitat. Tanmateix declara
inaplicables i nuls els articles 2 i 3 del Reial Decret 968/2014, de 21 de
novembre, que desenvolupen el que disposa l'article 45.4 de l'esmentada llei.
Això
que vol dir? Doncs res més que el Suprem
aposta per reforçar la connivència
del poder amb l’oligopoli energètic i sentència amb l’anul·lació del bo
social i l’obligació d’indemnitzar les elèctriques. Bon rotllo amb UNESA (Endesa,
Iberdrola, Gas Natural Fenosa, Viesgo i EDP) que des de la creació del bo
social han bloquejat totes les disposicions legislatives aprovades per tal
d’eludir el finançament d’aquest preu social mentre declaràven beneficis milionàris. (http://www.publico.es/economia/tres-grandes-electricas-han-ganado.html )
Cap directiva
europea o llei estatal o autonòmica de tipus "social" serà mai tant protegida com una que
reguli “el mercat”. Les administracions i les empreses poden vulnerar sistemàticament
la Llei de promoció de l’autonomia personal i d’atenció a la dependència, la
Llei de Serveis Socials, la Llei d’Educació o la Llei de drets i oportunitats
de la infància, que no passa res. Ara, si toques el mercat...
El Ple de la
Diputació de Barcelona i els Plens de molts ajuntaments metropolitans (com a Cornellà) van
aprovar quasi per unanimitat el passat dijous 24 de novembre, un seguit de mocions per mostrar el desacord amb la
sentència de la Sala del Contenciós-Administratiu del Tribunal Suprem, instar
el Ministeri d'Energia a l’aplicació d’una tarifa social adaptada a la situació
econòmica de cada llar garantint el subministrament a totes les famílies vulnerables, demanava al govern de la Generalitat la signatura
immediata del conveni amb les companyies distribuïdores de gas i electricitat
per a l’aplicació de la Llei 24/2015 que inclogui la creació d’ajuts a fons
perdut, la
sanció a les empreses
subministradores pels talls de subministrament que executin sense haver aplicat
rigorosament el principi de precaució, i reforçar, conjuntament amb la Diputació
de Barcelona, els programes d’auditories i mesures de renovació energètica
d’habitatges.
No podem negar
que la sentència té un impacte greu a Catalunya i al seus municipis, que ja fan
una despesa molt important
en ajudar les famílies més vulnerables a pagar els rebuts de la llum, el gas i
l’aigua. El BO social no era la “Gran
solució” a la pobresa energètica era un
mecanisme creat l’1 de juliol del 2009 per, en teoria, protegir les persones
consumidores vulnerables. Amb el bo social, s’aplica a la tarifa PVPC (preu
voluntari pel petit consumidor) un 25% de descompte. S’hi podien acollir llars
amb potència inferior als 3kW, famílies nombroses i persones que reben pensions
mínimes i acrediten, dins la unitat familiar, tots els seus membres a l’atur.
Massa
requisits per moltes famílies dels nostres barris, cosa que explica la “milionada”
que ens gastem encara els Ajuntaments en ajudes de subministres. Tot i això, el dret d’acollir-se al Bo Social a Catalunya afectaria a uns 2.040.000
beneficiaris, 617.000 beneficiaris que viuen en llars amb famílies
monoparentals, 600.000 que viuen en llars amb famílies nombroses, 590.000 en
llars amb famílies amb tots els seus membres a l’atur i 235.000 majors de 60
anys amb pensions mínimes. Això vol dir
que mentre molts ajuntaments i entitats socials incrementen les ajudes
destinades a urgència social, i mentre la ciutadania s'organitza per garantir
l'accés a serveis bàsics d'energia, les grans companyies de subministrament
continuen obtenint beneficis milionaris i ja no se sap on està allò de la
Responsabilitat Social Corporativa. Mentre ordenen
els talls de subministraments per deutes irrisòries i la factura de la llum
no deixa de pujar, les empreses subministradores de serveis bàsics reparteixen
milers de milions en dividends als seus accionistes.
Més i més raons per canviar el model energètic i apostar per no només ajudar a pagar factures sinó per ajudar a fer eficients els habitatges de les famílies més vulnerables i així reduir consums. Millor pagar euros en rehabilitar que no en factures a ENDESA. La bona línia és l'encetada en el Congrés contra la Pobresa Energètica de fa unes setmanes a Sabadell. Compromís global i solucions locals. Calen ja oficines municipals que ajudin a crear eficiència energètica i lluitar alhora contra la pobresa energètica. Ha de ser una aposta estratègica d’aquest mandat municipal. Hi treballarem.
Info sobre energia:
Més i més raons per canviar el model energètic i apostar per no només ajudar a pagar factures sinó per ajudar a fer eficients els habitatges de les famílies més vulnerables i així reduir consums. Millor pagar euros en rehabilitar que no en factures a ENDESA. La bona línia és l'encetada en el Congrés contra la Pobresa Energètica de fa unes setmanes a Sabadell. Compromís global i solucions locals. Calen ja oficines municipals que ajudin a crear eficiència energètica i lluitar alhora contra la pobresa energètica. Ha de ser una aposta estratègica d’aquest mandat municipal. Hi treballarem.
Info sobre energia:
- 1er Congrés de Pobresa Energètica: http://www.congrespobresaenergetica.cat/
- Energia y sociedad http://www.energiaysociedad.es/manenergia/6-3-analisis-del-beneficio-del-sector-electrico/
- Aliança contra la Pobresa energètica http://pobresaenergetica.es/
- Ajuntament de Barcelona: http://w110.bcn.cat/portal/site/ServeisSocials/menuitem.931633495bcd6167b4f7b4f7a2ef8a0c/index7a70.html?vgnextoid=d90a1cc72cda6410VgnVCM1000001947900aRCRD&vgnextchannel=d90a1cc72cda6410VgnVCM1000001947900aRCRD&lang=ca_ES%3F
- EcoServeis http://www.ecoserveis.net/pobresa-energetica/
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada