La qualitat de l'Aire i els 80

Com veig que continua existint debat, i insistència en reduïr el debat a dades tècniques, us aporto una reflexió que crec pot ajudar a entendre la meva entrada de fa uns dies sobre els 80. Espero que no us sembli massa pessat.

El Departament de Medi Ambient i Habitatge ha impulsat el Pla d’Actuació 2007-2009 per a la Millora de la Qualitat de l’Aire als municipis declarats Zones de Protecció Especial de l’Ambient Atmosfèric, en base al compliment del Decret 226/2006 i la legislació europea en la matèria.

El Pla vol reduir les emissions de diòxid de nitrogen (NO2) o per les partícules en suspensió de diàmetre inferior a deu micres (PM10)a l’Àrea de Barcelona. De les mesures implementades destaquen les relacionades amb el transport terrestre (a través dels plans de mobilitat i la gestió de la velocitat de circulació), mesures concretes als ports i aeroports, activitats industrials i energètiques i mesures de prevenció (plans d’ordenació urbanística, autorització activitats industrials, energètiques i extractives). Una de les 73 mesures que contempla el Pla és l’obligatorietat de reduir la velocitat màxima de circulació a l’entorn de Barcelona a 80 km/h, amb l’objectiu de disminuir la contaminació en aquestes municipis. L’aplicació de la mesura ha generat un gran debat en el diferents sectors afectats i la controvèrsia s’ha centrat en l’efectivitat d’aquesta sobre la reducció de la contaminació.

Segons dades de la Generalitat, la limitació de la velocitat a les vies ràpides d’accés a Barcelona, ha representat una disminució de la contaminació de la Regió Metropolitana, tot i que la intensitat de vehicles ha estat similar. La reducció de les emissions s’estima entre el 3,5% i el 4% per als òxids de nitrogen (NOx) i del 3,5% per a les partícules (PM10). Aquesta reducció s’atribueix tant a la disminució de la velocitat com a la reducció de la congestió. La mesura també ha afavorit la reducció d’emissions de CO2, en, aproximadament un 3,7%, que representa un estalvi d’unes 93.400 tones de CO2 anuals. Paral·lelament, ha comportat una disminució en el consum de combustible també de l’entorn del 3,7%, és a dir, de seguir la tendència, es produirà un estalvi d’unes 30.000 tones anuals de combustible (18,56 milions de litres a l’any de benzina i 18,85 milions de litres a l’any de gasoil).

Econòmicament, ha significat a finals d’any 2008 un estalvi de 44 milions d’euros, tot i les fluctuacions del preu del petroli. Tenint present aquesta disminució del consum de combustible, la reducció de les emissions de NOx i PM10 és comparable a que prop de 18.500 vehicles diaris deixessin de circular per les vies ràpides on s’ha aplicat la nova limitació de velocitat.

En general, la qualitat de l'aire que es respira a la Regió Metropolitana de Barcelona és millorable. El Departament Medi Ambient i Habitatge disposa de punts de mesurament per avaluar la qualitat de l'aire que permeten analitzar més de 10.000.000 de dades l'any. Aquesta informació ha permès constatar que en els últims anys s'han enregistrat superacions del valor màxim que estableix la legislació per als contaminants òxids de nitrogen (NOx) i per a les partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) a l'àrea de Barcelona, i bona part del Baix Llobregat i del Vallès. Aquesta situació és comuna a la de la resta d'àrees metropolitanes de la Unió Europea.

L’any 2007 els llindars dels municipis d’aquesta àrea es trobaven entre 50 i 65 mgr/m3

I això és perjudicial per a la salut?

Sí. El diòxid de nitrogen (NO2) és un gas irritant, tòxic en altes concentracions, que intervé en la formació d'altres contaminants, com l'ozó troposfèric. Les PM10 són petites partícules sòlides respirables (amb un diàmetre inferior a les 10 micres) que penetren a través de les vies respiratòries fins als pulmons. En la darrera dècada, nombrosos estudis duts a terme amb persones i animals han confirmat que l'exposició als nivells actuals de contaminació atmosfèrica provocada per l'ésser humà origina una àmplia gamma d'efectes perjudicials per a la salut, incloent-hi malalties, principalment respiratòries, i la mort prematura. Investigacions més recents apunten que els contaminants emesos pels automòbils i els camions són un motiu de preocupació especial pel que fa a la salut. En aquest sentit, l'experiència en àrees on s'ha millorat la qualitat de l'aire demostra que la millora en la salut es constata ràpidament.

I per al medi ambient?

Sí. La qualitat del medi atmosfèric es redueix notablement amb l'aparició de diferents tipus de contaminants. A més, cal considerar que la reducció de les emissions de les fonts de combustió que emeten aquests contaminants contribuirà a minimitzar la presència de gasos amb efecte d'hivernacle. És el cas dels vehicles, que a través dels tubs d'escapament deixen anar gasos com el diòxid de carboni (CO2), un dels causants del fenomen de l'escalfament global.

Bé, no ens allarguem, que els senyors de CiU, La Vanguardia, RAC, i demés, diuen que tot això no interessa a ningú... Ningú ho dirira!

Però n'hi ha més, les dades i el temps ens faran veure la iimportància de la mesura.

Intentarem afegir els documents més extensos que es puguin generar al web d'ICV de Cornellà. També us convido a buscar el grup del facebook sobre el tema

"SÍ als 80 km/hora i la velocitat variable",fins i tot l'hereu els dona la raó.

Comentaris

  1. Sento causar tant d'enrenou, però desprès de tota la informació que has posat, no queda contestada la meva pregunta. La torno a repetir per tercera vegada.

    Referent a reducció de la contaminació del 7-11%, no sé d'on has tret les dades. Les disponibles pels ciutadans són de Baldasano amb baixades del 3-4%. D'on surt el teu número de triplicar el màxim que es coneix per l'opinió pública?

    Afegeixo que la dada del 11% arriba a un 250% de més a les últimes que has facilitat. On és la diferència?
    Gràcies per adelantat

    ResponElimina
  2. Mira Jordi, no acabo d'entendre els teus comentaris. Jo he facilitat un resum de la Informació que tinc del Departament de Medi Ambient, que crec és prou clara amb independència de les dades finals. El que importa és que s'està reduint la contaminació. Menys del que voldríem, però es redueix.
    Per altra banda crec que hauries de ser més honest, i explicar perquè un membre de CiU com tú es dedica a intervenir en el meu bloc per després tergiversar les respostes i difamar-me. T’ho he dit en altres moments, tot i ser de dretes es pot ser elegant.

    ResponElimina
  3. He estat llegint la informació que has penjat, i en cap moment em contestes a la meva pregunta. La repeteixo per quarta i última vegada:
    Referent a reducció de la contaminació del 7-11%, no sé d'on has tret les dades. Les disponibles pels ciutadans són de Baldasano amb baixades del 3-4%. D'on surt el teu número de triplicar el màxim que es coneix per l'opinió pública?

    Cada vegada que em contestes et desacredites més i més...Només he repetit 3 vegades una pregunta a unes dades que has tret, preguntant només per la font. I com que crec que el meu to és constructiu i enriquidor, seguiré fent aportacions mentre el bloc digui: "He generat aquest espai per compartir-lo amb qui hi vulgui participar"

    ResponElimina
  4. No és díficil Jordi, obre els ulls
    i llegeix (extractes literals):

    -"La reducció de les emissions s’estima entre el 3,5% i el 4% per als òxids de nitrogen (NOx) i del 3,5% per a les partícules (PM10)".
    - La mesura també ha afavorit la reducció d’emissions de CO2, en, aproximadament un 3,7%".

    Ara atent a l'explicació eh!! Aquests són els gasos contaminants i les quantitats en què s'han reduït amb aquesta mesura. Si sumem la reducció que s'ha produït dels gasos obtindrem la reducció aproximada de la contaminació que provoquen aquest gasos en conjunt I això dona...: entre un 7 i un 11%

    Ara ja si no??

    Bufff...

    ResponElimina
  5. Referent a l'explicació del cornellanenc: no es poden sumar concentracions de diferents elements químics, tant si la seva unitat de mesura són mols/volum com massa/volum. Si tens algun dubte, el llibre de 4rt d'ESO de Química de l'Editorial Baula al tema teoria atòmica ho explica. Gràcies per la possible explicació, però decau. Segueixo esperant resposta d'on s'ha tret la dada o que es reconegui l'equivocació. Gràcies i perdó per les molèsties

    ResponElimina
  6. Molt bé la teva resposta Jordi! Ens ensenyes un cop més que on no arriba la raó, arribarà sempre la manipulació de la veritat.
    Ara vés i busca al text original en què moment es parla de mols/volum?? A no ser que aquest símbol ara sigui (%) el del mol!!

    SON PERCENTATGES DE REDUCCIÓ DE DIFERENTS GASSOS! Aquests es poden sumar?? Mira-ho al llibre a veure que diu??

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada