Comencen les classes però encara tenim deures

Ahir va començar el curs escolar a Catalunya. També ho va fer a Cornellà. Més nens i nenes que mai a les aules, més mestres que mai, més escoles noves i en construcció que mai. Miracle del tripartit? No del tot.
Catalunya cada cop té més població infantil, i per tant cada cop hi ha més alumnes. Si a més afegim que aquest alumnat és més divers s’entendrà que l’escola hagi d’adaptar-se i ampliar-se per atendre educativament a aquesta diversitat. Posar més recursos en educació si que és un mèrit del tripartit, ara caldrà veure com la manca de finançament no ho esguerra tot.
Cornellà no és una excepció a aquest fenomen de l’increment d’alumnat, de fet la nova escola Ignasi Iglesias i la projecció de la segona d’Almeda així ho evidencien. Però hi ha algunes coses que ens han de preocupar.
Bàsicament hi ha una reflexió que tinc pendent de compartir amb vosaltres des del darrer Consell Escolar Municipal de Cornellà d’abans de l’estiu.
Allà ens van mostrar moltíssimes xifres sobre matriculació a la ciutat per edats i per escoles. Xifres que d’entrada i a nivell global em porten a una conclusió:
SI TOTS ELS NENS I NENES DE CORNELLÀ VOLGUESSIN ASSISTIR A CLASSE A LA SEVA CIUTAT NO TINDRIEN PLAÇA. I és que més d’un 15% de nois i noies de la ciutat no estudien en les seves escoles. On ho fan? La regidoria d’Educació no ho sap, però ho hauria de saber.
Faig una hipòtesi que el temps m’ajudarà a concretar:
Una part petita d’aquest 15% són nens i nenes empadronats a Cornellà però no residents habituals que probablement estiguin escolaritzats allà on visquin tot i les traves que educació ha posat perquè això passi. Una altra part segurament més gran són alumnes residents a Cornellà i escolaritzats a fora, preferentment a les escoles privades de Barcelona o l’Hospitalet.
I finalment, el que més em preocupa, segur que hi ha una altra part que són nens/es que tot i viure a Cornellà no han estat escolaritzats enlloc. Per tant han de ser localitzats urgentment per garantir que ningú vulnera el seu dret a l’educació. Escolaritzar és competència de la Generalitat, però lluitar contra l’absentisme escolar és una funció que si té l’Ajuntament!! Algú està fent alguna cosa? S’estan creuant dades?
L’Ajuntament no pot respondre aquestes preguntes perquè mai ha volgut participar en l’escolarització creant una Oficina Municipal d’escolarització com han fet altres Ajuntaments (L’Hospitalet, Sant Feliu, El Prat,...), i sempre li ha deixat el “marrón” a la Generalitat. Ara ens trobem amb que mai tenim les dades actualitzades de matrícula, que els pares i mares han d’anar a Sant Feliu a resoldre els problemes de matrícula que tinguem (l’exemple més clar el tenim amb els pares i mares de Can Suris), que no es garanteix una publicitat homogènia i de qualitat de l’escola pública a la ciutat, etc.
Però sobretot el que més em preocupa és que no es participa correctament en la planificació educativa de la ciutat.
Hi ha exemples concrets: Quan es va reconstruir o ampliar, com vulgueu dir-li, el barri d’Almeda, tothom sabia que allà hi viuria més gent, però l’Ajuntament no va reservar espais per Escoles i Instituts. Ja s’ha hagut de fer una escola bressol nova, fer de dues línies l’antiga escola, i ara tenim en camí una segona escola de primària ubicada entre la zona industrial, la ronda i el Corte Inglés.
I finalment, on posarem l’Institut que falta a Cornellà? Fa 10 anys vam tancar i enderrocar l’IES Verdaguer per fer una residència d’avis perquè no l’omplíem i ara el necessitem. Coses de la demografia només?

Comentaris